Iassen Raykov, dirigent

Iassen Raykov is geboren in Varna (Bulgarije) aan de Zwarte Zee.  In zijn geboorteland studeerde hij piano aan het Staatsconservatorium in Sofia. In 1996 kwam hij naar Nederland waar hij zijn muziekopleiding vervolgde aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam (koordirectie) en ArtEZ-conservatorium in Enschede (orkestdirectie).
In 1997, tijdens zijn studietijd, richtte hij Vocaal Ensemble La Colombe op om zich zo verder te ontwikkelen als musicus en dirigent.

In de jaren die volgden heeft Raykov een breed spectrum aan koren gedirigeerd. Tegenwoordig ligt zijn focus voornamelijk bij de grote werken voor koor en orkest, die hij met de ensembles onder zijn leiding uitvoert. Raykov is op dit moment dirigent van het Philipskoor in Eindhoven en van oratoriumkoren in Zwolle, Enschede en Bad Bentheim (D). Tevens is hij artistiek leider van Vocaal Ensemble La Colombe, waar hij met name a capella en oude muziek uitvoert.

Onder leiding van Iassen Raykov behaalde Kamerkoor Canteklaer in 2015 de eerste prijs op het Kerkmuziekconcours in Frenswegen (D). Raykov is verbonden aan de Academia Musica in Enschede als docent koordirectie.

Zijn dirigeerstijl is in de pers omschreven als ‘soms ingetogen en dan weer flamboyant’, waarmee hij zijn zangers ‘op een letterlijk betoverende wijze onder controle heeft’, met discipline, concentratie en perfectie.

Mark van Platen, repetitor

Mark van Platen studeerde af in de vakken koordirectie, piano en orgel aan het Conservatorium van Tilburg bij Cees Rotteveel, Ton Demmers en Maurice Pirenne. In 1992 behaalde hij het diploma orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Ed Spanjaard.

Van Platen is piano, orgel- en theoriedocent, begeleider en repetitor van solisten en koren, dirigent van diverse koren en concertorganist. Van Platen speelt ieder jaar continuo in de Matthaüs Passion. Sinds een paar jaar geeft hij lezingen over dit meesterwerk.

Ook is hij werkzaam als componist. In 2004 ontving hij tijdens het Utrechts Filmfestival het Gouden Kalf voor de beste filmmuziek voor de film ‘Kees de jongen’.
Onder regie van André van Duren componeerde Mark de muziek voor zeven bioscoop- en tv-producties. Ook componeerde en arrangeerde hij voor diverse muziektheaterproducties.

Verder componeert Mark voor instrumentale en vocale ensembles zoals voor: Vocaal Ensemble The Gentlemen Singers uit Tsjechië, de Schola in Haarlem, Utrecht en Den Bosch, het Nederlands Blazers Ensemble, Het Groot Omroepkoor en het Nederlands Studentenkoor. In 2015 heeft van Platen zijn compositie voor orgel ‘After visiting Rothko’ ten gehore gebracht bij gelegenheid van zijn 25-jarig jubileum als repetitor bij het Philips’ Philharmonisch Koor in Eindhoven. Deze compositie werd ook uitgevoerd in Groningen tijdens het concert “De klank van Rothko”.

Mark componeerde in opdracht van het Groot Omroepkoor o.l.v. Gijs Leenaars het stuk ‘C’est déjá du passé’ voor dubbelkoor en twee baritonsolisten op tekst van de Roemeens-Franse filosoof Emil Cioran. Uitvoering was in Tivoli/Vredenburg en rechtstreeks te beluisteren via NPO-4.

Van Platen werkte diverse keren als gastdocent/arrangeur/componist/repetitor en pianist in eindexamenproducties van studenten aan de Academy of Music and Performing Arts.

Interview met Mark van Platen over de Matthäus Passion